buy strattera online - buy doxycycline online - buy prozac online - buy synthroid online - buy prozac - buy synthroid - buy cytotec online

Co-operation with other Organizations

As part of the continuous process of interaction with regional and international institutions, the IAS maintains links with more than one hundred similar organisations all over the world. Regular communication and exchange of publications are maintained with many such institutions.

Listed below are some:

  • OIC Standing Committee for Scientific and Technological Co-operation (COMSTECH), Pakistan;
  • Islamic Development Bank (IDB), Saudi Arabia;
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation (UNESCO), Egypt and France;
  • Islamic Educational, Scientific and Cultural Organisation (ISESCO), Morocco;
  • The World Academy of Sciences (TWAS), Italy;
  • OIC General Secretariat, Jeddah, Saudi Arabia;
  • InterAcademy Partnership on International Issues (IAP), Trieste, Italy;
  • InterAcademy Medical Panel (IAMP), Trieste, Italy;
  • International Union of Academies (IUA), Brussels, Belgium;
  • US-Islamic World Forum and the Brookings Institute, USA;
  • InterAction Council (IAC), Canada; and
  • Rosenberg International Forum on Water Policy, USA.
 
التعاون مع المنظمات الأخرى
 
كجزء من نشاط الأكاديمية المتواصل في التفاعل مع مؤسسات إقليمية ودولية، فإن للأكـاديمية روابط مع أكثر من مئة منظمة مشابهة في أنحاء العالم. كما تقوم باتصالات وتتبادل المطبوعات بشكل منتظم مع الكثير من المؤسسات، مدرج أدناه بعض منها 
 
 
اللجنة الدائمة للتعاون العلمي والتكنولوجي (COMSTECH) – التابعة لمنظمة التعاون الإسلامي، ومقرها باكستان.
البنك الإسلامي للتنمية (IDB) – السعودية.
منظمة الأمم المتحدة للتربية والثقافة والعلوم (UNESCO)-مصر وفرنسا.
المنظمة الإسلامية للتربية والثقافة والعلوم (ISESCO) – المغرب.
أكاديمية العلوم للعالم النامي (TWAS) – إيطاليا.
الأمانة العامة لمنظمة التعاون الإسلامي – جدة، السعودية.
منتدى الأكاديميات حول القضايا الدولية – تريستا، ايطاليا.
المنتدى الطبي للاكاديميات- تريستا، ايطاليا.
اتحاد الأكاديميات العالمي – بروكسل، بلجيكا.
منتدى أمريكا والعالم الإسلامي ومعهد بروكينغز، الولايات المتحدة الأمريكية.
مجلس التفاهم العالمي (لقادة الدول)، كندا.
منتدى روزنبيرغ الدولي لسياسة المياه، الولايات المتحدة الأمريكية. 
 
 

VISION 1441

The 2003 OIC Summit adopted a sensible yardstick to measure development in the domain of science and technology to which people can relate; namely Vision 1441.

Vision 1441 is a set of goals, a number of targets and performance indicators relating to the state of science and technology that OIC countries are aiming to achieve by the year 2020. They include:

(1) Raising the expenditure on R&D to 1.4% of GNP by the year 2020 (1441 Hijri);

(2) Raising the number of SREs (scientists, researchers and engineers) to 1441 per million population by the 2020; and

(3) Raising the scientific output of the Islamic world to 14% of the world total.

The impact of Vision 1441 lies in two main dimensions:

(a) By incorporating quantitative and time-bound targets, the Vision demands specificity in development actions and emphasize systematic measurement; and

(b)  By defining the goals in terms of outcomes – as distinct from inputs and outputs – it draws attention to the multi-sectoral determinants of outcomes.

These new elements may warrant changes in some practices and programs adopted by countries.

Vision 1441 serves as a visionary challenge to help galvanize new energies and resources for the S&T development agenda, with the focus on outcomes. Since it is clear that many countries and regions will not achieve the parameters of the Vision by 2020, the risk of disappointment and cynicism must be mitigated. And there are other challenges: customizing the Vision to local conditions, harnessing contributions from sectors without explicit interest in its goals or targets, focusing on outcomes among poor countries and population groups rather than on average outcomes, and addressing incentives for both achieving and monitoring outcomes.

Vision 1441 manifests a commitment by OIC-Member countries – rich and poor – to doing all they can to achieve a reasonable level of S&T advancement.

The IAS has been promoting Vision 1441 actively, and has organised a number of meetings on the subject that have been designed particularly to encourage the various OIC countries to implement policies to achieve the parameters set out in Vision 1441, and is also actively involved in the OIC Task Force on Vision 1441.

 

الرؤية 1441
 
 تبنى مؤتمر القمة الإسلامي والذي عقد في كوالالمبور بماليزيا خلال تشرين الأول (أكتوبر) 2003م مسطرة منطقية لقياس التنمية في مجال العلوم والتكنولوجيا يستطيع الناس أن يميزوها؛ ألا وهي الرؤية 1441.
 
تمثل الرؤية 1441 مجموعة طموحات وأهداف ومؤشرات أداء تصف حالة العلوم والتكنولوجيا التي ستسعى دول المنظمة إلى تحقيقها مع حلول عام 2020م (1441 هجري) وهي:
 
(1)  أن يرتفع الإنفاق على العلوم والتكنولوجيا (بما فيها البحث والتطوير) ليصبح 1،4% من الناتج القومي الإجمالي بحلول عام 2020م (1441 هجري).
(2)  أن يرتفع عدد العلماء والباحثين والمهندسين (SREs) إلى 1441 عاملاً تكنولوجياً لكل مليون نسمة.
(3)  أن ترتفع مساهمة العالم الإسلامي في إجمالي المنشورات العالمية إلى 14%.
 
 أما الجديد في هذه الرؤية فيكمن في بعدين اثنين:
 
 (أ‌)  من خلال تضمينها أهدافا كمية وأخرى مرتبطة بالزمن، فإن الرؤية تتطلب الدقة في إجراءات التنمية وتأكيد على القياس المبرمج.
(ب‌) من خلال تعريف الأهداف عن طريق المخرجات بدلاً من المدخلات والمخرجات، فهي تلفت الانتباه إلى محددات القطاعات المتعددة للمخرجات.
 
إن هذه العناصر الجديدة قد تتطلب تغييرا في بعض الممارسات والبرامج المتبناة من دول منظمة التعاون الإسلامي.
 
وتخدم الرؤية 1441 كتحدي مثالي للمساعدة في إطلاق طاقات جديدة وموارد لبرنامج عمل التنمية في مجال العلوم والتكنولوجيا، مع التركيز على المخرجات. وبما أن دولا ومناطق عديدة قد لا تحقق عناصر الرؤية مع حلول عام 2020، فإنه يجب الاستعداد لمخاطر الشعور بالإحباط أو الخذلان. وهناك أيضا تحديات أخرى مثل تطويع الرؤية لتوائم الظروف المحلية، واستخدام المساهمات من القطاعات المختلفة وإن لم يكن لها اهتمام بالأهداف، والتركيز على المخرجات في الدول الفقيرة وفئات سكانية وليس على معدلات المخرجات، ومعالجة الحوافز لتحقيق ومراقبة المخرجات.
 
إن الرؤية 1441 تمثل التزاماً من قبل الدول الأعضاء في منظمة التعاون الإسلامي- الفقيرة والغنية – لفعل كل ما في استطاعتها لتحقيق مستوى مقبول من التقدم في مجال العلوم والتكنولوجيا.
 
تسعى الأكاديمية بنشاط إلى نشر الرؤية 1441 ونظمت عدة اجتماعات حول هذا الموضوع هدفت وعلى وجه الخصوص لتحفيز دول المنظمة لتطبق سياسات لتحقيق العناصر الموضحة في رؤية 1441 بما في ذلك مشاركتها في أعمال فريق “قوة العمل” حول الرؤية 1441.